מסירות הנפש של האיש שביקש למצוא לעצמו רב

מעשה המספרים כשיש מישהו המנסה להסתפח להקהילה ולנחול בנו בתקיפות בבת אחת ולא בצורה מתונה. וזאת כנגד רצון הציבור המתון בהקהילה. וידוע שהרבי שליט"א אומר שהספחות המבקשים להסתפח בקהלנו חלקם משמשים כשלוחים של הסטרא אחרא לשבש סדר דתנו מימים ימימה על ידי עירוב מנהגים של גויים אנטי התורה עם היהדות. אולם כמובן שיש מבקשים מיוחדים שמצווה לקרבם לעבודת השי"ת. וצריך לחשוב בעניין בשום השכל.


מעשה היה באדם שרצה להתחזק בעבודת ה' ושמו היה דוד פריי ומארץ ליטא מוצאו. והיה משתוקק לידבק ברב מובהק ותמיד היה אומר, "והיו עיניך רואות את מוריך – איה מורי להעריצו?". וידוע שאמר לעצמו שכל עוד הוא לא ימצא רב הוא לא ישוב לביתו.

והיה מורגל לומר דברים כגון: אם אין לי רב איך אדע מה לעשות בחיי? ואם אין לי רב הכיצד אידע מהי ההשקפה הנכונה? איך אוכל לדעת האם אני נוגע בדבר בלי רב? איך אראה בחושך העולם מבלי רב מובהק?

החליט האיש למצוא רב ששמעו יצא למרחוק כצדיק נפלא ושמו היה יהונתן קעניגזון. הוא לא ידע מדוע הוא נחשב צדיק, אולם הוא הסביר לעצמו שלא יכול להיות שזהו רק עניין כעין פרסומי ניסא אצל הציבור, ברור שיש כאן אמת. ומרוב דבקות ברעיון הוא החל לחבר פיוטים על אותו הרב שהוא לא זכה כלל להכיר.

ולא נשמרו בידינו הפיוטים
של דוד פריי המבקש

כל המוצא מוזמן לשלוח
למחבר

ואנו נשים הפיוט בסיפור המעשה
פה

יצא המבקש לגלות, במסע חיפוש הרב שהיה נוהג כרב נסתר ועובר ממקום למקום מסיבות שונות, דוד הגיע לארץ ישראל וחלה במחלה שלא אומרים את שמה מטעמים מובנים ועמוקים. וכשהיה גוסס נוטה למות נודע לאותו הרב הנסתר על קיומו של המחפש השרוי בצער.

הרב מיהר אל מיטת החולה שכבר לא פקח את עיניו זה מספר ימים, הורה למשמשי החולה לצאת ונשאר עימו לבד. כעת החולה שם לב שאותו הרב הנפלא הגיע לבקרו. הוא פקח את עיניו ובהתרגשות רבה הודה לה' על הזכות הגדולה והחל לנשוק את ידו של הרב. באין רואים הרב נשק לחולה נשיקה עזה ומלאת רגש, וחיש החולה דוד נפטר בזרועות הצדיק הנסתר.

מרוב התפעלות וצער גדול הרבי הנסתר הקים לנפטר מצבה מפוארת עם שבחים גדולים והעמיד ישיבה על קברו. ועקב הצער הגדול על מות המבקש הנאמן שמסר את נפשו במסעו, הרב יהונתן קעניגזון החליט להפוך ל'פרוש' ויצא מכלל הציבור והחל לשבת בבית המדרש שהקים על קברו ולא יצא ממנו עד יום מותו.

יש אומרים שבית הקבר ובית המדרש שעל הקבר היו בצפת ויש אומרים שבכלל העניין היה בעיר האבות בחברון. ברם כך התפרסם.

הסיפור מובא משמו של האדון יוסף רודלבליט והתגלה לפני שנים הרבה בכתב יד בתוך 'הגניזה'.

4 מחשבות על “מסירות הנפש של האיש שביקש למצוא לעצמו רב

  1. פינגבק: צֶלֶם בַּהֵיכָל | קהילת קודש נימאנדעסלאנד ירושלים דאשכנז

  2. פינגבק: זלזול ברב | קהילת קודש נימאנדעסלאנד ירושלים דאשכנז

  3. arikbenedek

    קראתי, בחיי קראתי, ומלא פי בשחוק, בעיקר על אווילות אותו הרב הנסתר, "בן מלך" [קעניגזון], ושמו הפרטי כשמו של יהונתן בן שאול אהובו ואוהבו של דוד המלך, והנה נשק הוא להחולה, ששמו דוד, ודאית לנו הרמיזה הזו על קשר נשמות חוצה זמנים בין הזוג הנצחי הזה דוד ויהונתן, ויצאה נשמתו באחת בזו הנשיקה, שזה מוות בנשיקה ורק הקב"ה או מי משלוחיו יכול עשות זאת.
    מרב הגוזמה בסיפור, נזכרתי בסיפורו של עגנון, ש"י הנקרא: והיה העקב למישור. אף הוא סיפור של חיפוש אין די לו, והנה מצאתי זו התשתית של עגנון בהסיפור הזה, היונק מסיפורי יראים רבים, צדיקים רבים וכו'
    אז מתברר:
    אותו הצדיק הנסתר, כלל לא היה נסתר[ שהרי ידעו להביא לידיעתו על אותו פריי- חופשי? – המחפש אותו [זה שאינו כספחת דווקא ואינו מהסטרא אחרא] ], נוסף על כך עשיר גמור היה, שיכל להקים על קבר המת מצבה מפוארת, ישיבה גדולה. היודע מחירי קרקע באיה"ק, היודע ידם ארוכה של חברא קדישא לכיסי קרובי המתים מבין היטב כמה כסף נצטרך אותו הנסתר [ ודוק – לא ציינת אם מל"ו הוא, אבל רמזת ששליח אלוהים הוא??]
    ואחרון – האגרופוביה אותה חטף עם מותו של אותו חופשי [פריי] – שהרי אהובו מת מנשיקתו לאחר שמימש תשוקתו אל הצדיק הנסתר, מנשמת יהונתן בן שאול הנאהב והנעים.

    Liked by 3 אנשים

    1. lavlarhakehila לבלר הקהילה

      אריק, אכן חד וחלק, הבינות הרפרנסים היטב. לגבי צדיק נסתר, הוא היה צדיק נסתר, כי הוא בנה לעצמו תדמית כזו – מיסתורי, לא ידוע הזז ממקום למקום. הוא לא אדם נסתר, אלא צדיק נסתר. ברם זה גם סוד קסמו.

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s