לפני שנתיים רבים מבני הקהילה עסקו ודיברו במעשה בבעל תשובה מפורסם אשר נע ונד כדב בקרקס מקהילה לקהילה של אדוקים בארץ ישראל ושלבסוף שנה ופירש. ונעצבו רבים מישראל.
על תעשיית בעלי תשובה – איני מכיר את יובל דיין יותר מידי. שמעתי על קיומו והנחתי שהוא לא קשור אלי ולא יעניין אותי. הנה עוד טיפוס מואר ולא מובן המדבר לטיפוסים מוארים כמוהו. ולא היה ברור לי מדוע הוא מעדיף להיות חרדי ולא מזרוחניק. סוף כל סוף הוא היה חילוני או מסורתי חילוני והמזרוחניקים הרי גם מאמינים ומקיימים מצוות, וגם אצלם יש מוארים ומשיחיים רבים – הוא אמור להסתדר עמם מצוין.
האיש עסק בקירוב ואני לא אוהב אנשי קירוב ככלל. אני לא חושב כמוהם והם לא מדברים אלי והם נראים לי אלימים מידי. אני בכלל בעד קירוב קרובים מתוך המגזר שלנו ולא קירוב רחוקים ולייבא מהגרים מן המגזר החילוני. אני לא אוהב את תעשיית בעלי התשובה האוהבים לשים את עצמם על פירמידה אנושית פליטי המגזר החילוני.
האיש הודיע על עזיבת הדת בריש גלי. שזה בסדר מבחינה חוקת, פה זאת מדינה ליברלית. ברם זה מדגיש שהסוגיה פה היא ציבורית ולא אישית. ולכן הנני מדבר חופשי בנושא רגיש זה.
ובהיבט הציבורי, אותי מעניין פחות האיש אלא יותר הסוגיה של החוזרים בתשובה – וכעין מאמר הגמרא, קשים בעלי תשובה לישראל כספחת…
נמאס לי מקיצוניים המשבשים לי את החיים. יש להם תרבות בעייתית, קיצוניות והתנהלות חילונית והעניין יוצר פונדמנטליזם קיצוני יותר בחברה שלנו – שילוב של גישה חילונית מודרנית שיטתית יותר לחיים מסורתיים עתיקים. העניין גורם לכך שהם הופכים את התורה לצופן מדעי ועוד. וגם הם יותר בעלי חיברות חילוני מאשר חרדי ועל כך ארחיב בהמשך.
יש שאומרים שיש לו נפש של אומן, איני בקיא בו, ברם החברה החרדית באופן כללי לא מכילה טוב אומנים. ודרך אגב, מומלץ לקרוא על פליקס ומאירה בנושא.
בחברה החרדית לא מקבלים בעלי תשובה יפה. מצד אחד זה לא נעים ומאידך יש לזה הצדקה. לא סתם לא מקבלים בעל תשובה כשווה בין שווים.
אדגיש שזה מגוחך שבעל תשובה בוכה על כך שלא מתייחסים אליו יפה בדת – האיש שיודע הכל וגילה האור והאמת… האיש לא טרח לברר על הדת החדשה שלו, כמו שהוא מברר על רכב או על דירה. שיבין שהוא לא רציונלי כמו שהוא חושב, ושלא יתפלא אם יחששו ממנו כי הוא מואר. מאידך אנו יהודים המאמינים בקיום מצוות ואמורים להתגבר על הסלידה ולהתייחס יפה ולקרבו – אולם לא חייבים לקבלו בכל מחיר. אין אנו צריכים להיאנס על ידי בעלי התשובה החודרים למגזרנו.
הפיתרון הפשוט הוא למנוע חזרה בתשובה מהירה אינסטנט לתוך המגזר החרדי, אלא לעשות זאת בשלבים. התורה הקדושה היא לא אינסטנט אלא טשולנט. אך לבינתיים יש להתייחס באופן הוגן לכל יהודי טוב, יפה והגון גם עם הוא בעל תשובה אינסטנט.
לסיכום הדברים, הבעל התשובה רוצה להיות טוב, ולבסוף אומרים לו שהוא לא טוב. עצוב מאוד. אך ברור כשמש שהוא קיצוני מואר ובעל חיברות חילוני המנסה להלביש זאת על הדת. הוא באמת במצוקה. זה לא נעים. ואכן חלקם יותר מודרנים מהחברה החרדית בלבוש והתנהלות, בדעות ובגישה לחיים ועדיין לא התנערו מהיבטים רבים של החברה החילונית.
אדגיש משהו בנוסף, הדת שאני גדלתי בה היא דת של מחויבות – הדת שלהם זו דת של בחירה והרגשה. ואז אלוהים שלהם זה אלוהים נעימי בכל צורה שהיא – ה' טוב כי הוא נעים. שלי זה אלוהים כי צריך, ראוי לי לקיים את מה שצריך – ה' טוב כי הוא נכון. ככתוב: "ויציב ונכון וקים וישר ונאמן ואהוב וחביב ונחמד ונעים ונורא ואדיר ומתקן ומקבל וטוב ויפה הדבר הזה עלינו לעולם ועד".
כשלהם יש קושי הם חושבים שצריך לנטוש או אלוהי העונג שלהם מרמז להם לנטוש, אצלי אלוהים הוא חלק ממני וממשפחתי, אני לא אמור לנטוש גם בפתחם של תאי הגזים באושוויץ.
נ.ב. אחותי אומרת שהרבה ידוענים חילונים ממצים את הקהל שלהם במגזר החילוני המשתעמם מהם. ואז יש להם בעיה של פרנסה. לפיכך הם מודיעים על חזרה בתשובה ומהר מאוד החברה החרדית נוהרת בהמוניה לאירועים שלהםס כשהן חושבים שהם עדיין כוכבים. ובכך הם מעשירים את קופתם של הידוענים. ולפעמים זה לא מספיק להם, והם כבר מאבדים את החברה החרדית שכבר לא מתרגשת מהתוצרת שלהם ורוצים ידוען אחר. או אז הידוענים הללו הולכים חזרה למגזר החילוני ומספרים את סיפור חייהם המעניין וה"נועז" וממשיכים בסבב הופעות חדש וחוזרים להיות כוכבים. ובכך הם פשוט מנצלים את הציבור למטרות פרנסה. לפיכך לא צריך להתרגש, זה לא בהכרח צעד אמוני, לא בחזרתם ולא בפרישתם של אותם ידוענים. שהקב"ה יסלח להם וישלח להם רפואה שלמה.
רק כדי לדייק: יובל שמעון דיין. יובל דיין הוא שם השמור לזמרת צעירה.
כמו תמיד, אני אוהב את המבט המפוכח, הישיר והחכם שלך. אני יכול להזדהות אתך לגמרי מנקודת המבט החילונית שלי מבלי להידרש לאף מצב שבו אני צריך ללעוג למישהו או להעריץ משהו.
אגב כך, אחי חזר בתשובה אצל הלובאביצער, עוד בהיותו חי, ואפילו, פשששששששששששששששששש, קיבל דולר עליו חתם הרעבע. אחר כך השלים מסעו אל כוכי ש"ס, שם עם רב שלא הפסיק לשלוח ידיים [ מה זה הקטע הזה עם רבנים שמלטפים כל הזמן, זה קשה לי מאוד. אני לא אוהב שנוגעים בי. זה דוחה אותי.] וללטף, רק גברים, ברור. הרב הזה השיג לו כלה – חוזרת בשאלה שחזרה בתשובה שסבלה מאוד מבעלה עקב ילדותיות יתר והיוועצות יתר עם רבנים וכן "מעין גניבת זרע" . הוא עזב אותה, פרנס רק את ילדיו בקמצנות רבה ובואותו שלב גם נטש את הדת, וחזר לשכב עם נשים בלי סוף, עד שמצא לו את השיקסע הכי מתאימה לו. חחחחחח
אהבתיLiked by 1 person
אריק, בדקתי בויקי וראיתי שהוא נקרא על ידיהם יובל דיין. ברם אני אכן מקבל בדיוק שלך.
ראשית תודה רבה על הפרגון מחמם הלב ומקל הצום בנוגע לכך שאתה מזדהה עם כתיבתי. אכן אני מנסה לפנות בכתיבתי לכל אדם חושב ועצמאי. למעשה זה פרדוקס אצלי. מחד אני לא רואה פסול בייחודיות למיניה – פרטיקולריזם, ומאידך מחשבתי היא כללית – אוניברסלית… והתשובה היא שטבע האדם מייצר או מתחבר לייחודיות. מאידך מחשבה ישרה היא נכונה לכולם.
לגבי הסיפור בנוגע לאחיך, הקראתי הסיפור לאשתי וצחקנו יחד.
בנוגע לשליחת ידיים, אכן זה תרבות אחרת הקיימת אצל מזרחיים וחסידים – שהם בתרבותם יותר קולקטיביים והמוניים.
פגשתי בקורונה אבא של חבר טוב, חלאבי (אלפו – סוריה)- זה אומר דנ"א אשכנזי עם תרבות מזרחית. והוא פשוט נגע בי כל הזמן בחיבה, לעג והתנשאות. והוא לא התייחס לאמירות שלי שכעת יש קורונה וזה נגד ההנחיות. פשוט נאלצתי להתרחק והוא התקרב. לבסוף פשוט ויתרתי כי לא רציתי לריב איתו או החבר.
אהבתיLiked by 1 person
תודה על תשובתך. שמחתי שהסיפור שעשע את זוגתך ואותך, כי גם אותנו החילונים הוא לא מפסיק להצחיק. נדמה לי, שאם נתעלם מענין האל, ופתיחות רבה של שנינו ל'אחר' ולמנהגיו, ללא צורך בשליטה או בניקור עיניים של דווקא, היינו מסתדרים נהדר. לדעתי, רב המדענים הגדולים, היהודים בשלוש מאות השנים האחרונות הגיעו דווקא מבית מדרשם של הליטאים, ולא מהחסידים.
אהבתיLiked by 1 person
אני מאמין שכל מי שחושב ולא מזיק לאחר בפועל או קרוב לכך יכול להסתדר.
לגבי עניין ההבדל בין החסידים לליטאים ותיקים, זה מעניין מאוד. לא חשבתי על זה. אהרהר בעניין.
אהבתיאהבתי
זה כנראה עניין דורי. כאשר אורי זוהר חזר בתשובה הוא הבין שיהדות זה חובות וכדי להבין את החובות הוא צריך ללמוד גמרא והרבה. באותה תקופה החילוניים עדין זכרו מה זה להיות יהודי דתי והליטאיים עדיין שלטו בכיפה.. 40 שנה אחר כך טעמו של הדור השתנה. החילוניים כבר לא הבינו מה זה להיות יהודי דתי והברסלברים עלו לשלטון. אצל ברסלברים אין כבר חובה ללמוד הרבה גמרא. אפשר לקרוא דברים לא ברורים של רבי נחמן מברסלב ולהרגיש שחזרת בתשובה. והתוצאות בהתאם. מילא.
אהבתיLiked by 1 person
כלומר, הוא למד תורה כי היה מחובר לזאת שה' טוב כי זו החובה הראויה וכדומה ואתה להעמיק במה חובה לעשות?
והברסלבים אומרים אלוקים הוא טוב נחמד מלא אור קוראים לכן דברים לא מובנים ונשברים בקלות?
אהבתיאהבתי
אני חושב שהחיברות החילוני היה פחות חזק אז. הוא עדיין זכר מה זה יהדות מסורתית וכאשר הוא חזר בתשובה אז הוא שב ל יהדות המסורתית כפי שהיא.
אצל הברסלברים המודרניים החיברות החילוני חזק יותר וקשה להם יותר לקבל את צד החובה שיש ביהדות כפי שהוא. חילוניות במהותה מתנגדת לפעולה מתוך חובה ודוגלת בפעולה מתוך רצון או בחירה. ברסלבריות נתפשת כנותנת מענה לעניינים פסיכולוגיים ולכן היא יותר מדברת אל ליבם.
אהבתיLiked by 1 person
לאחרונה שמעתי את הרב עודד ניצני ועוד בעלי תשובה אומרים שהם זרם חדש, זרם בעלי התשובה. הם ישראלים ולא חרדים. ניסו להשתלב ולא הצליחו. יותר חשים השתקה במגזר החרדי וכן רוצים לעבוד, ליצור ולחשוב גם במחיר כישלון דתי.
אולי הרב זוהר הוא שלב אחר בתנועת התשובה.
אהבתיאהבתי
כמו תמיד השאלה היא גם לאילו מסגרות הולכים האנשים אם הם חוזרים בתשובה.
אנשים במסגרות הליטאיות לא רוצים זרים בינם וזה לא חדש, גם אחד לשני הם מתייחסים בעודף כבוד עם הסיסמא: בשנאת ישראל נביא את הגואל. על כן אין זה מפליא שהיחס אותו זרים מקבלים יהיה אפילו יותר גרוע.
מפה יש עוד שלוש אפשרויות, שלא בהכרח יותר טובות:
1. הנחנחים שוויתרו על קשר לעולם הזה מזמן, בו אין הם חיים בעולם שספק נושק ספק מקביל לעולם הזה
2. חב"ד – עולם שבמקורו טעון מטאפיזית ויודעים איך להתנהג עם חוזרים בתשובה (לדוגמא – חבדניק מלידה לא יתחתן עם בעל תשובה)
3. תופעות הטבע הידועות של המגזר הספרדי שקיבלו השראה מהפנטיות הליטאית (רק בלי אינטלקטואליות) ע"ע אמנון יצחק. כמות האנשים שנושרת מהר מאוד היא גדולה מאוד.
ולכל אלו יש השלכות סוציולוגיות קשות מאוד על החברה. נגעת אבל בנקודה חשובה שכדאי שהחברה החרדית קודם כל תתמודד עם הנשירה מבפנים לפני שהיא מחזירה בתשובה מבלי יכולת הבנה לעולם של האנשים אותם הם מחזירים בתשובה.
הרב סגל שכתב את מכתב מאליהו בכה פעם על ששמע שאלה מתלמיד בריטי לא דתי שלימד אותו "שאלות כאלו לא אמורים להיות בראש של ייד"
אהבתיאהבתי
מכתב מאליהו, זה לא הרב דסלר?
ולגבי ליטאים, הם מקבלים הכי הרבה זרים, חסידים מקבלים רק חסידים חוץ מחבד וברסלב שאולי שם בחלק מהמקומות המצב יותר טוב, ואז על הכלל האשכנזים נופל כל עול ההגירה, ספרדים ובעלי תשובה. אז הם לא מקבלים את כולם, אולם מקבלים הכי הרבה.
לעומת זאת אצל ספרדים לא ברור מי בעל תשובה ומי מתחזק ומי שבאבניק ושם מקבלים את רוב בעלי התשובה שבין כך הם ספרדים דומים יחסית. גם חשוב להגיד שלספרדים יש יותר קרובים חילונים ומסורתיים.
אהבתיאהבתי
אכן טעות זה הרב דסלר. זה רשום בפתיחה לספר.
אהבתיLiked by 2 אנשים
יש גישה לקטע הזה של הרבן דסלר ברשת? מעניין אותי לראות זאת
אהבתיאהבתי