פון איינץ הצעיר מודיע בפומבי שהוא מסופק

מעשה מוזר שנמצא לפני שנים הרבה בדף בתוך השס בבית המדרש. ונחלקו הקהל בבית המדרש האם העניין כפירה או לא. ונועצו ברבי והרבי פסק שזה אלף בית. ועד היום לא גילו הכותב, אולם ניכר שהוא מחובשי בית המדרש.

מעשה בפון איינץ הידוע המחליט להיות מסופק כאופנת הצעירים וכתוצאה מכך נאלץ להזמין משטרה בגלל גניבה. ועל אף שהמשטרה לא הגיעה הגניבה חזרה.

יום בהיר אחד רגיל ככל שאר הימים גאורג פון איינץ הלך לבית הקפה כדרכו לפעמים. היה שם אדם שעמד עמידת מסיונער ומטרד אנשים ונשים. אותו האיש היה מומחה בעל שם עולמי בהצקת אנשים, מה שנקרא שוטה הכפר או כומר הכפר, כי היה בעיני עצמו כהן דת ללא קהילה – הצקתו אומנותו.

אותו האדם אשר היה קתולי אדוק היה מנסה לשכנע את כל הסובבים אותו, שחייבים הימה להאמין בבתולה הקדושה, ולא, רע ומר יהיה גורלם בגיהינום. הוא הטריד את כולם עד שהם עזבו את בית הקפה ונשמטו מאותו האיש באמתלאות שונות.

פון איינץ אינו אדם אשר יברח בגלל אדם המציק. כשנשאל על ידי המציק, האם מאמין אתה "בבתולה הקדושה"? ענה שאינו יודע כלום והוא אדם המסופק בכול, ועל כן מה ברצונך מעמדי?

שאלו המטריד מה הכוונה 'מסופק בכל'?

הסביר לו פון איינץ שכל דבר בעולם שלנו אינו מובן ואינו מוכח. לפיכך אי אפשר לדעת כלום והכל אפשרי.

אותו האדם הכניס את ידו בחוזקה לכיסו של פון איינץ ושלף את ארנקו של פון איינץ, ואמר לו: אם אתה מסופק בכול אז אולי ארנקך זה אינו שלך? ובהתאם לזאת אזי אינך יכול לקחת זאת ממני בחזרה, יען כי הארנק לא שלך. ובכך ניסה המציק לכפות על פון איינץ להסכים עימו שאין ספק לגבי הידיעה בעולם.

פון איינץ נאלץ לבקר מסכן מסוים אשר הוא היה מסייע למסכן הלז לעתים תכופות. אמר פון איינץ למציק: ביום רגיל הייתי מדבר עמך זמן רב ומסביר לך את מה שלא מובן לך. אך היום יש לי זמן עד השעה ארבע אחרי הצהריים, יען כי יש לי פגישה עם אדם מסוים. והיה אם לא תשיב את הארנק ובו מעות הנסיעה לפגוש את אותו האיש, אשלח שליח ואזמין את השוטרים.

הצורר החצוף לא החזיר את הארנק. ופון איינץ אחרי הענקת אולטימטום זמן קצוב של כמחצית השעה שלח שליח למשטרה.

בעוד המשטרה בדרך, האיש המציק נרתע והחזיר את הגניבה ואמר שהוא אינו מפחד כלל מהמשטרה, אך מפחד הוא מחילול הקודש שיגידו שאדם קתולי אדוק כמוהו גנב.

חיש פון איינץ שלח שליח לבטל את הגעת השוטרים.

ובכך על אף שפון איינץ הזמין משטרה והמשטרה לא באה הגניבה חזרה לבעליה כדבר הספקנים. ולבסוף פון איינץ טירד את המטרד והפך את השולחן על המציק שלא כדרכו.

2 מחשבות על “פון איינץ הצעיר מודיע בפומבי שהוא מסופק

  1. arikbenedek

    ויי כמה צחקתי לי. ראשית, השפה הנהדרת בה כתוב הסיפור. מי שאינו קורא אותך, לפחות, בחיים לא יזכה להכיר, לדעת, לטעום, להריח ולהרגיש שפת עבר זו, העסיסית, המרושעת עד בלי די ועם זאת מלאה באירוניה "מנחמת", והא ראייה – המילה "מסופק", שמלכתחילה קראתיה כמסופק מחייו, שמח וטוב לב, אבל פון היינץ בעל ספקות הוא, ספקן כתפיסת עולם עקרונית.
    בהיותי חשדן גדול הלכתי לברר את פירוש השם של האיש – גיאורג הוא עובד אדמה, חקלאי, פון – תואר אצולה זוטר בגרמנית [ VON] והיינץ, לא מצאתי פירוש למעט חברת המיונז הידועה.
    כך שישועה לא תבוא משם הגיבור, אבל הרחקת אותו, את ה-פון מהדת היהודית, בוודאי, ושמת אותו כתוב עברית בין דפי השס, ומשכך עולה שוב השאלה הנצחית – האין זה חלק מסיפוריו הידועים של הברסלבער, רק הפעם לא ארמון, ולא "שדין ורוחות" אלא מחזיר בתשובה שדומה לאותם חב"דניקים שעסוקים בהחזרה בתשובה והצקה לעוברי אורח.
    ענין הבתולה שעולה כאן דווקא מרמז אל יעקב פרנק, אהוב נפשי ואל חלק מתורתו המוזרה, כך שהקתולי הוא בעצם, חסיד? שהרי כולנו יודעים ממי שאב הבעש"ט את תורתו, נכון?
    כך או אחרת, כנראה שהמסופקים בסוף תמיד מסופקים, בין אם ספקותיהם מוכחים כנכונים ובין אם רצונם מסופק – הוחזר הארנק, והמשיך הצדיק פון היינץ [יהודי בתקופת ההשכלה?] בדרכו אל האיש אותו הוא סועד.

    Liked by 2 אנשים

  2. lavlarhakehila לבלר הקהילה

    אריק ידיד הקהילה נ"י, פון איינץ הוא חסיד אומות העולם. ואשתף, באמת הגיע הזמן, בעתיד סיפור אחר שלו – פון איינץ ורבי קלונימוס בגשר. הסיפור הראשון ששם הוא מוזכר לראשונה אולי. צריך לחפש בארכיון הקהילה. ויש שם אנדרלמוסיה, אחד העוסקים בתחום התחתן לאחרונה וחייו נכנסו להאטה.

    ואכן המסופק הוא כפול משמעות ועסיסי לאחר שטרד את המטרד…

    ואכן בקהילת קודש נימאנדעסלאנד מחבבים את ההשכלה על אף שמתנגדים לעקרונות רבים בתפיסת ההשכלה. ממילא מטיפים לתרבות ההשכלה ברמה מסוימת ללא האמונה בצדקת ההשכלה. אנו בדרך הזהב, דרך האמצע והמתינות.

    לגבי האדון המשומד יעקב פרנק, לא מזמן הרבי שליט"א טען שהברעסלעבר לקח את מעשיית האינדיק אולי מיעקב פרנק. ובוודאי שהוא לא חידש הסיפור. ואגב, גם בנימאנדעסלאנד יש גרסא מאוחרת המותאמת לזמן שלנו. ואכן קתולים דומים לחסידים. ברם לא צריכים להגיע לפרנק, יש מספיק גויים בעולם.

    ואכן יש מחזירים בתשובה שלא נוהגים כהוגן ומחללים שם שמים.

    כמובן הקהילה שמחה מאוד שנהנית מהסיפור, תהיה ברוך.

    אהבתי

כתיבת תגובה