ברכת משה לבוני המשכן – פרשת פקודי

הרבי שליט"א התארח בשמחת חתן וכלה בשבת קודש פרשת פקודי. ביקשו מהרבי לדרוש. הרבי לא הכין. אולם ביקש חומש ומצא משהו חיש. כאן המקום להגיד שהרבי נוהג לומר שמי שמקפיד להגיד דבר תורה כל שבת למשך כמה שנים יכול למצוא דבר תורה בכל פרשה. הקב"ה נותן לו סייעתא דשמיא למצוא תורה חדשה ולחדש חידושים. וכל המרבה לומר דברי תורה, הרי זה משובח.

"וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אתה כאשר צוה יהוה כן עשו ויברך אתם משה" – שמות פרק ל"ט פסוק מ"ג.

א. שאל הרבי, מדוע משה בירך, אם מישהו עושה מה שצווה וחייב לעשות מגיע לו ברכה?

ב. הקשה הרבי עוד, מדוע כתוב כאשר ציווה ה' ולא כאשר ציווה משה או ה' את משה כמו במקומות אחרים. וכמו שמצינו בסמוך: "ככל אשר צוה יהוה את משה כן עשו בני ישראל את כל העבדה" – פרק ל"ט פסוק מ"ב.

ענה הרבי שלגבי א. יש אנשים, ואנו רואים זאת גם בניהול הקהילה, שלא מסיימים המלאכה, הם לא גומרים. הם באים עם תירוצים מדוע לא הספיקו. וכל פעם יש להם תירוץ חדש. הם לא מנסים לפתור הבעיות. הם לא אנשי ביצוע "בולדוזרים". לפיכך מכיוון שהם לא חזרו עם תרוץ, אלא עשו מה שצריך לעשות – ולכן כתוב מפורש וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אותה! בלשון פליאה… לפיכך מגיע להם ברכה.

ולגבי ב. לכן כתוב כאשר ציווה ה'. הם הבינו שמשה לא סתם מצווה אותם, אלא רוצה מה שה' רוצה. ולפיכך שינו דברים כדי לעשות את רצון ה'. גם אם משה אמר להם בצורה אחרת. הם הבינו דבר מתוך דבר ועשו את רצון ה' בדיוק כמו שמשה רבינו גם רצה ולכן לא היה סתירה. וזה דרכו של המבצע הבולדוזר.

ודבר זה חשוב בבניין הבית. אם האשה שולחת בעלה לשוק לרכוש מיני מאכל לביתה שלא ישוב עם תירוץ. ואם האיש שולח האשה לרכוש משהו לצרכי הבית. שלא יהיו כמו השליח של מרתא בת בייטוס – בבלי גיטין דף נו.

מרתא בת בייתוס עתירתא דירושלים הויא. שדרתה לשלוחה ואמרה ליה: זיל אייתי לי סמידא (סולת) אדאזל איזדבן. אתא אמר לה: סמידא ליכא, חיורתא איכא. אמרה ליה: זיל אייתי לי. אדאזל איזדבן. אתא ואמר לה: חיורתא ליכא, גושקרא (לחם גס) איכא. א"ל: זיל אייתי לי. אדאזל אזדבן. אתא ואמר לה: גושקרא ליכא קימחא דשערי איכא. אמרה ליה: זיל אייתי לי. אדאזל איזדבן. הוה שליפא מסאנא, אמרה איפוק ואחזי אי משכחנא מידי למיכל. איתיב לה פרתא בכרעא ומתה (כי הייתה איסטניסית). קרי עלה רבן יוחנן בן זכאי: "הרכה בך והענוגה אשר לא נסתה כף רגלה". איכא דאמרי: גרוגרות דר' צדוק אכלה ואיתניסא ומתה. למי שצריך ביאור.

השליח של מרתא בת בייטוס חזר עם תירוצים. הוא לא הבין שהיא העשירה ביותר בירושלים ושלכן יקנה הכל. הוא העדיף לחזור שוב ושוב לשאול. גם אחרי שידע שכל פעם אמרה לו לקנות מה שהיה. כך מביאים חורבן. צריך לחשוב ולא להביא תירוצים וכך מביאים עלינו בניין – בניין עדי עד.

12 מחשבות על “ברכת משה לבוני המשכן – פרשת פקודי

  1. habaheer

    יפה! את הסיפור על מרתא המסכנה הכרתי, אבל אף פעם לא חשבתי על השליח. אלא שאפשר לדון את השליח לכף זכות, שהיה רגיל שגבירתו איסטניסית היא ומקפידה מאוד בטיב המוצרים, ולא מן הנמנע שבעבר הביא לה מה שלא רצתה בו ולכן כעסה עליו, ונתיירא גם הפעם. משל לאיש שמבקשת ממנו אשתו לקנות לה מוצר מסוים, ומשחסר זה קונה האיש מוצר אחר דומה ואומרת לו אשתו הרי יודע אתה שחביב עלי רק מוצר א' ומדוע תביא לי ב', הלהרעימני אתה חפץ? וגו'.

    Liked by 1 person

    1. GeorgVon1 מאת

      כבודו צודק שאכן יש בעיה גם עם מרתא, ברם הוא היה צריך להבין שכעת זה מצב של רעב. ואכן צריך לחשוב מה האשה מוכנה להסכים ומה לא. ככתוב כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה. כלומר צריך לשמוע בקול האשה מה היא רוצה. חח

      אהבתי

  2. arikbenedekchaviv

    מרתה המסכנה ושליח מסכן והרב שהצליח באפס זמן וללא הכנה מראש לטחון הרים זה בזה. אבל חשוב מכך היא הטענה שבני ישראל הבינו דבר ה' ללא תיווך! מה שמייתר לגמרי את הצדיקים ואת דוברי האל בשכר [רבנות ראשית] ואת ראשי מתיבתות שנקראין שרי תורה או כלי חמדה.
    היחיד לא זק3וק לאף אחד שיגיד לו מה לעשות. מתוך קריאת התורה ימצא "דברי תורה חדשה", שזה הערה שנייה שלי – אמנם שבעים פנים לה לתורה, אבל מהסיפור שלך, התורה איננה הטקסט אלא הפרשנות שלו, וכל אחד יפרש כמידת שכלו וכמידת נוהגיו, ואין זקוקין יותר למתווכים מאף סוג.

    Liked by 1 person

      1. arikbenedekchaviv

        כך כתבת:

        לכן כתוב כאשר ציווה ה'. הם הבינו שמשה לא סתם מצווה אותם, אלא רוצה מה שה' רוצה. ולפיכך שינו דברים כדי לעשות את רצון ה'. גם אם משה אמר להם בצורה אחרת. הם הבינו דבר מתוך דבר ועשו את רצון ה' בדיוק כמו שמשה רבינו גם רצה ולכן לא היה סתירה. וזה דרכו של המבצע הבולדוזר.

        הם הבינו דבר מתוך דבר – כלומר הם לא היו זקוקים למשה שיתווך את רצון האל. מהמסקנה שלי די ברורה – על מנת להיות יהודי מאמין אינך באמת זקוק לכל ספרות הרבים שמקדשת תמיד ומחזקת את מעמד הרבנים, את השליטה המוחלטת שלהם על חיי הקהילות היהודיות והיחידים.

        Liked by 1 person

        1. GeorgVon1 מאת

          אכן לא צריך לכל דבר תיווך – אבל סוף כל הסוף הציווי של האל הגיע פה דרך משה.

          בכל מקרה לא נראה שהיום צריך מתווכים לאחר שהפסקנו את מסורת הסמיכה הקדומה

          Liked by 1 person

                1. GeorgVon1 מאת

                  שיניתי ניסוח. כשלתי בלשוני. לא צריך מישהו מעלינו דתית. האנשים הפשוטים הם אלו חסרי האוטוריטה הדתית.

                  לא ברור איך הגענו למצב של שעבוד חברתי לנסיך חברתי. אצל הליטאים לגדול הדור בדברים מסוימים ואצל החסידים בשאלות יומיומיות יותר אצל האדמור. הצורה באה להוציא אותנו מעבדות לחירות ואנו כחברה עבדים נרצעים מחפשים עבדות.

                  Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s