יסכה מסטריז – מאת כתבנו לענייני חילונים

מאמר שפירסם כתבינו לענייני חילונים בנוגע לכפיית החינוך והשעבוד על צעירי הצאן בעקבות נפילה של בת אדוקים אל החופשיים

"ואמר ר' יצחק יסכה זו שרה ולמה נקרא שמה יסכה שסכתה ברוח הקדש שנאמר (בראשית כא, יב) כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה ד"א יסכה שהכל סוכין ביופיה". מגילה יד א

גם אני ראיתי את הסיפור העצוב, המדכא ומעורר אי השקט של יסכה מסטריז, הנערה ששינתה את שמה לסיכה כריסטינה שהחליטה להפוך את חייה ולהיות חילונית נאורה, "מוכרת מזונות" ודוגמנית.

מדובר על נערה-ילדה שאמא שלה האהובה נפטרה. האבא קיבל המלצות מכל מכריו שישלח אותם לאומנה אצל משפחה טובה. וכך עשה. הילדה איכשהו סבלה וממש לא הסתדרה במשפחת האומנה, שלכאורה רצתה רק לעזור לה, והרווחה לא הוציאו אותה משם. וכן הומלץ לאביה לא להכניסה לביתו כשבאה אליו בבקשת עזרה בתחום.

כתוצאה מכך היא התגלגלה לרחוב לזמן מה. בהמשך סולקה ממוסד לנערות והחליטה לחיות כעצמאית. יום אחד היא חיפשה באינטרנט איך להרוויח כסף ומצאה עבודה כנערת ליווי. עבדה, הרוויחה, טיפחה עצמה ולכאורה חסכה וכעת החליטה להיות דוגמנית צמרת. היא לא האשימה את החברה שבה היא גדלה, אלא פשוט הסבירה שהיה הורה אומנה מתעלל ושלא הוציאוה מהבית לאחר שהתלוננה.

יסכה מרשימה בכישרון ובחדות המחשבתית שלה. וכן קשה לי היה שלא לשים לב לערנות שלה ולשליטה העצמית שלה על עצמה וסביבתה. ובהקשר הזה ניכר שהיא רוצה להוליך את הצופה בדיוק למקום שהיא רוצה. אני מצדיע לה על החוסן שלה ועל היכולת שלה לנתב את חייה. היא רצתה לעזוב את הבית באומנה, והיא עזבה. רצתה לעזוב את המוסד לנערות ולהיות עצמאית ועשתה זאת. רצתה כסף קל, השיגה. רוצה להיות דוגמנית אז משיגה לעצמה זמן מסך יקר.

וכעת נדון לגבי הרווחה והחברה, כשהיא בורחת מהבית האם צריך לכלוא אותה במוסד לנערות בכפייה על אף המחירים הנפשיים הקשים, או עדיף לשחרר הרסן ולתת לה לשוב הביתה או לבקש עזרה מהרווחה וללכת למוסד לנערות במקום להיות באומנה. זה דיון חשוב וקשה. לא בטוח שכליאה זה יותר טוב. אולם השאלה צפה איך היא לא מצאה קרובי משפחה שיסייעו לה במקום משפחת האומנה. וכאן לא אתפלא וממש לא אתפלא אם הייתה כאן טעות חמורה של "הרווחה" ובאג של דת המדינה הקולקטיביסטית.

וכן לגבי רמת ההתערבות החברתית-משפחתית הנדרשת כשהיא החליטה להמרות הכללים במוסד לנערות בסיכון וללכת לחיים עצמאיים, הרי היא רצתה להשתחרר מחיים קולקטיביים לחיים אינדיבידואליים, כביכול, בכל מחיר. אם היו חונקים את הנפש החופשית שלה היה לה יותר טוב?

זה גם דיון קשה בנושא. אולי זה היה גורם לה סבל הרבה יותר קשה.

לסיום, רואים שמדובר בנשמה מיוחדת שנפלה בין הכיסאות, ולא בכתב האשמה משפחתי-חברתי-חרדי מהלך מעבר למשפחת האומנה שניסתה לעזור בדרכה שלה. היא הרי אפילו גייסה את אביה ואחותה להופיע בסרט. ורואים שאפילו כשהיא התגלגלה לרחובות לזמן מסוים, היא לא טוענת שנוצלה מינית וזה דווקא פרגון לעיר בני ברק ששם גדלה והתגוררה אז בזמן המעשה.

ידוע ששרה אימנו הייתה יתומה כמו יסכה שלנו ויפה מאוד. דבר זה העמיד אותה בסכנות רבות פעמים מספר. אולם שרה אמנו הייתה מיוחדת בצניעותה וצדקותה.

יהי רצון שהגיבורה המסכנה שלנו תמצא את דרכה של שרה בבחינת "יסכה זו שרה" (מגילה יד). נאחל לה המון סיעתא דשמיא, היא צריכה את זה.

8 מחשבות על “יסכה מסטריז – מאת כתבנו לענייני חילונים

  1. arikbenedek

    קראתי גם במעריב על התכנית, שלא צפיתי בה, על "חורים" רבים בעלילה, ובעיקר על כך, שכנראה יסכה מנותקת רגשית מעצמה, מגופה, ושכן – מגיע לה בהחלט חן, חסד ורחמים גדולים.
    האדון גפני, בראיון אתמול צווח על כך שאמא לשמונה מבודדת את בנה בחדר האמבטיה, ואנחנו "נבלות". הנחת המוצא המוזרה של גפני, שהחברה החילונית צריכה לממן קבוצה גדולה של בני אדם שויתרו על העבודה למען אידיאולוגיה אנטי ציונית, סירוב לקבל אחריות חברתית ואישית. כמה הוא חושב, ושולחיו חושבים שהפרה תמשיך להיניק אותם?
    ובענין יסכה, הרי זה מקרה המצביע בדיוק על חוליי החברה החרדית בבני ברק ובירושלים [ מאה שויירים ] ומקומות חיים אחרים בהם הילודה גבוהה אך המשכורת שמביא הגבר [ אם בכלל] או האמא הסומכת על בנותיה הגדולות לגדל את ילדיה, או על אמה, שצריכה לגדל עוד קטנים משלה ונכדים מצאצאים אחרים שמביאה אף היא, אפילו היא בהיי-טק משכורת שאינה מסוגלת לזון קבוצה של 12 בני אדם לפעמים פחות לפעמים יותר.
    אז בטענות על אלימות במשפחה, אלימות מינית, התנהגות בהמית של אב [ בטח, היא צעירה ובטח "חירמנה" את האבא, שלא נדע!!].

    Liked by 1 person

    1. lavlarhakehila לבלר הקהילה

      לגבי יסכה אני מסכים שיש שם הרבה הטעיות ואני מכיר גורמים במשפחה ויכול להצביע על כמה. לגבי העניין של מימון, אכן לא ראוי שחילונים שלא רוצים למממן עניים, שיממנו אותם. ואין לי אלא להגיד לחילונים, תאכלו מהדייסה שבישלתם

      Liked by 1 person

      1. arikbenedek

        בדר"כ אינני מגיב לקללניות כמוך, בעיקר בגלל שאוצר המלים שלך כל כך מצומצם ומסתכם ב: חולה נפש, רעל וכו'
        הכון שהפנית דברייך ל- ולולה, אבל אני מוכן לעמוד אתו תחת אותה מטריה שמגנה עלינו מהרוק הניתז מפיך, או מחיתולי ילדייך הצואים והמלוכלכים.
        לגדף, לקלל מסגיר מצוקת עומק אמיתית, תחושת אין מוצא ותחילתה של הכרה בחיים עלובים, לא הוגנים. בעיקר בחברה החרדית בה טיוח המציאות גובר על הפרגמטיות שאפיינה את הדורות הקודמים.

        Liked by 1 person

  2. arikbenedek

    זוכר את שלוש הדייסות שזהבה עמדה מולן ולבסוף בחרה אחת מהשלש?
    הענין שזה לא ענין "חילוני" טהור, אלא אם כן את כל הדתיים האחרים במשינת ישראל, שאינם חרדים אתה מכנה "חילונים". אם כך הדייסה הזו בושלה על ידי רבים אחרים גם כן.
    אבל אתה מכיר את הסיפור על בעל הסוס, שהקטין מנתו, עד שנפל הסוס ומת. כך גם יקרה לענ"ד לציבור החרדי, ביום שעטיניה שופעי המזומנים של המדינה יחלו, יתפוקקו וכו'
    כמה זה עצוב, אגב, שמיטב הטענות האנטישמיות כנגד היהודים חובבי השלמונים מתממשות בציבור החרדי ובנציגיו בכנסת [ למעט מאה שויירים, אלה לא לוקחים כסף מהמדינה – לפחות לא ישירות].

    Liked by 1 person

  3. שכנה שכועסת

    ניסו לעזור לה!!!!!!!
    היא לא רצתה לקבל עזרה!!!

    הייתה לה ולאחיותיה משפחת אומנה מדהימה!!!!!!
    כאחת שגרה בשכונה שלהם והכירהנאוצה…
    תמיד הייתה יוצאת הדופן.
    הירדנית.
    גררה אחריה את בת שבע אחותה והכפישה את אחותה וגיסה שנתנו לה יד ובית. חם ואהבה.

    שתתבייש לה!!!!

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.