את מי צריך לזרוק מן התלמוד-תורה? מעשה מבהיל בהרבי שליט"א והרב שך

סיפור נאה עם הרבי שליט"א התגלגל בידי אחד הנוגעים בדבר אל המערכת וחשנו חובה דחופה לפרסם העניין לתועלת כלל ישראל.

כידוע בארץ ישראל יש קהילה של שומרי תורה ומצוות והם חזקים מאוד ויש להם כעין קולונייע עם שופט כעין מלך בזעיר אנפין השולט עליהם במעשים ובהשקפתם. אחד השליטים החזקים ששלט על המתקרים חרדים היה הרב שך ז"ל. ונאמר עליו שמעידן הרי גלותא לא היה לרב כלשהו חצר ביה ריש גלותא כמו אצלו. וכך האיש שלט במשך זמן רב. והוא איחד את מי שהיום נקראים ליטווקס.

במאמר המוסגר נגיד לגבי כוח הרבנים היום, שבנימאנדעסלאנד לא נתרגשו ממות המלכה הבריטית, אלישבע מלכה (אליזבת רג'ינה) השניה, לאחרונה, שהרי לא היה לה כוח לומר לאוהדיה עם מי להנשא או למי להצביע בהעלקציון בבריטניה. היא הייתה "פייק מלכה" מלכת עולם השקר שבארצותיה. בעוד שהיום כפשוטו, מאן מלכי? רבנן! הם יכולים להגיד לאנשים מה ללבוש, עם מי להנשא, היכן ללמוד, איפה לעבוד, להורות אנה לגור ומה להצביע ועוד ועוד.

והנה בזמן תוקף שלטונו של הרב שך. היה ילד שהתנהג שלא כראוי בתלמוד תורה. הוא הפריע ללימוד, נתחצף למלמדים ורב עם התלמידים. ורצה פרנס התלמוד תורה להשליכו מן המוסד שלו כי הוא מפריע ואין מצליחים להשתלט עליו ולמנוע את פגיעתו הרעה.

ולפני שעשה זאת חישב בליבו, הנה יש לי הזדמנות להתקרב לאבק הכוכבים של המלכות החרדית בארץ ישראל ופנה לחצר של הרב שך לקבוע שיחת ייעוץ עם המנהיג הגדול. כך הוא יוכל לספר לכולם שהוא מקורב למלכות ומכיר השליט מקרוב ואפילו נועץ עימו לגבי תלמוד התורה. וכך יצא שם הפרנס לתהילה וכן שם תלמוד התורה.

הגיע לרב שך וסיפר לו על התינוק של בית רבן שלו שסורר ומורה ואינו מציית ומתנהג כראוי וכולהו. ולפיכך רוצים בהתלמוד תורה לסלקו מן המוסד.

שאל הרב שך את הפרנס: האם אתה יודע מה מתרחש בבית הילד, האם יש שם שלום בית? (כלומר, האם ההורים אינם בדרכי שלום ביניהם ולכן הילד חסר שקט ומנוח ומפריע ומציק.)

וענה הפרנס: איני יודע.

שאל הרב שך שוב, האם יש במשפחת הילד בעיות של פרנסה? (כלומר, האם בגלל עוני, מחסור ולחץ הילד חסר שלווה ואינו מתנהג כתינוק של בית רבן מצוי?)

וענה פרנס תלמוד התורה: אינני יודע.

ושאל עוד הפעם הרב שך שאלה, האם אתה יודע מה קורה עם שאר האחים והאחיות במשפחה? (כלומר, אולי יש מריבה בבית ואולי הם גם לא בסיידר ורואים מכאן שזה אולי לא בעיה בהילד אלא בעיה במקום גידולו.

וענה הפרנס: לא ידוע לי.

אמר הרב שך: באמת צריך לזרוק – צריך לזרוק אותך, אתה המתכנה מנהל החיידר, לא את הילד שהרי אינך דואג לו ויודע עליו כלום, אינך מחנך, אלא איש של פרקמטיא (ביזנעס במסווה של עוסק בצרכי ציבור).

וסיפור זה עשה רעש גדול בעולם האדוקים בעולם כולו – ואמרו רבים אה, אשרינו שיש לנו רבי כזה. ואחד מחברי הקהילה בניאמאנדעסלאנד סיפר זה המעשה לרבי שליט"א בבוקר אחר תפילת השחרית בפני המניין של הרבי.

והרבי שליט"א הקשיב וצחק.

ושאל המספר את הרבי: מפני מה רבינו צוחק?

השיבו הרבי שליט"א: מפני שאני יודע מה קורה בעולמו של הרב שך. כמה ילדים נזרקו בבושת פנים מן החיידער ומן הישיבה ונערות רבות מבית ספר? וכמה בכלל לא נתקבלו למוסד בקרבת ביתן רק כי היו ספרדים נישט פון אונזרען? כלומר, זה סיפור של פרופעגאנדע. רבים בכלל לא שאלו את הרב שך לגבי השלכת תלמידיהם מן המוסדות של האדוקים כי ידעו שהרב שך וחצרו מסכימים לעניין. ולפיכך רבים נשברו מכך והפכו ל'תינוק שנשבר' ונתרחקו מן הדרך הישרה מסיני.

הרב שך צודק. צריך לזרוק!

לא את התלמיד, ולא את המנהל, אלא את הרב שך ודומיו צריך לזרוק. הרב שך הוא מנהל כלל הליטווקס וחלק מן יהודי המזרח וספרד. הוא המנהל האמיתי. אותו פרנס תלמוד תורה הוא כעין ילד מול הרב שך.

צריך להשמיע קול כשופר בריש חוצות נגד כל העומדים בראש המזיקים לעם ישראל בין בכוונה ובין בשוגג. בין במעשים ובין בשב ואל תעשה. מי שלא ראוי להנהיג שלא יהיה בראש כירבעם בן נבט. שאל עצמך, האם הרב שך שהאמינו בו רבים שיש לו דעת תורה ורוח הקודש הצליח למנוע מקרה אחד של אונס או פיתוי קטנים על ידי מלמדים? הוא יכול היה לעורר הציבור בעניין חמור וחשוב של אחת מן נגד עבירות חמורות ואפילו שה לא עשה. ויותר מזה הוא מנע כתיבה ופרדום הסכנה בעניין בהמכתב עת של. וכן גם מנע פרסום על אנשים פושעים אלמים שהיכו בתלמודי התורה. הוא היה פשוט אב המזיק של הציבור התמים.

והמספר התנצל בפני הרבי על כך שסיפר המעשה. ואמר הרבי נאה אמרת לטוב נתכוונת ובזכותך הציבור ילמד לחשוב ישר ולראות המציאות בעיניים של חכמה שהשם יתברך נתן לנו בני האדם.

מערכת אתר הקהילה קהילת קודש נימאנדעסלאנד ירושלים דאשכנז מאחלת לציבור הקוראים הקדוש בפרוס עלינו השנה החדשה שנת תשפ"ג.

שנה טובה, שנה נפלאה ושנה של גאולה. גמר חתימה טובה למי שצריך חלילה.

תהא שנת פריחה גדולה לכל הצדיקים והצדיקות הנמצאים עמנו דרך העיניים בכתבים פה. עלו והצליחו.

14 מחשבות על “את מי צריך לזרוק מן התלמוד-תורה? מעשה מבהיל בהרבי שליט"א והרב שך

      1. arikbenedekchaviv

        שזיהם אותי כחילוני וכאדם, שאדם שחי בתקופת השמדת היהודים לא היסס לרגע לפגוע ביהודים 'אחרים, שהנאצים השמידו באותה התלהבות כמו שהשמידו חרדים. זו השנאה הלא הגיונית והמסוכנת בחוגים החרדים האנטי-ציוניים, אבל החיים טוב טוב מעטיני המדינה הציונית.

        אהבתי

              1. arikbenedekchaviv

                לא, אין דברים אלה בני השוואה. אתה ראית והצמבעת על הצביעות שלו, ואני ציינתי שהדברים, מנותקים מהאדם שאמרם, נכונים לגמרי. אצלך זה היה: נאה דורש נאה מקיים. הטענה שלי היא על דיבור אכזר, מלא שנאה, דיבור מפלג ומדכא, דיבור כמו של חילונים שונאי דתיים. טענתי, שאדם "בעל כבוד ומעמד כזה" שהיה עד למוראות השואה, לא יכול לדבר כך אף פעם, ועל אף יהודי.

                אהבתי

                  1. arikbenedekchaviv

                    הוא לא העליב חילונים, הוא העליב את אלוהים, שבו הוא מאמין. הוא התנהג כאחרון הצוררים רודף היהודים. זה לא מקומו והוא לא מונה ע"י ה אל ל"שופט הדור", כמו גדעון, למשל, ויצא להציל את העם במלחמת מצווה, ממש לא. הוא התחבא כמו אחרים ושמח שאוכלי השפנים מתים במלחמה במקומו. זה עלבון ישיר ל-אל, שברא את כל בני האדם בדמותו ובצלמו, וזה עלבון לאל שבחר בעם ישראל כעמו, על אף כל חטאיו.
                    ורק ככזה יש לשפוט את הרב שך ואת ממשיכיו הגרועים ממנו.

                    אהבתי

                    1. arikbenedekchaviv

                      לא קורא צפונות אדם אנוכי, אבל בהחלט יש לי מה לומר על התנהגות חלק גדול מהחרדים, כולל אחייני, שאביו החוזר בתשובה כבר נפרד מהחרדים באענה שכולם שקרנים ורמאים, אבל דאג שבנו לא יתגייס ח"ו.
                      אין מה ל'שות, אני חושב שכל בר דעת מבין, שהשתמטות משירות ומשותפות בחיים במדינת ישראל מול ריבוי טבעי גבוה יוביל בסוף למדינה, שכנראה לא יהיה לה צבא, או שבלית ברירה כל נוהגי החיים הטפיליים יצטרכו להשתנות.
                      או אז, ראשי ציבור מטעם עצמם או מטעם אחרים יזהרו בלשונם ולא ינאצו שם אלוהיהם. [לא שאכפת לי, אבל אלוהים משמש כעין "הילה מוסרית" ו"הילה איכותית", לפחות בעיניהם.]

                      Liked by 1 person

                    2. GeorgVon1 מאת

                      מחילה מצאתי הקטע ביוטיוב של הנאום הוא לא מסית שם ולא מפלג. הוא מבכה את המצב ואת הניתוק. כואב לו שאיבדו את הקשר עם העבר. ואז הוא מפרט מה סיפרו לו כל מיני צעירים מרקע חילוני. ואגב הוא לא דיבר על חילונים ספציפית הוא דיבר על אוכלי השפנים וקיבוצים. כלומר לא בא לפלג בא לבכות על המצב

                      Liked by 1 person

  1. arikbenedekchaviv

    אני מבין את זה אחרת לגמרי. הזכות שהוא לקח לעצמו להכנס לצלחות של אנשים אחרים, השנאה והבוז לקיבוצים – אתה קורא לזה קינה ואני קורא לה סכסנות ופלגנות. ובכל מקרה – לא ענית על הטענה ה-"הובסית" שלי, שבעוד כמה עשרות שנים, מצב הטפילות יוביל להתפרקות ממשית של המדינה.

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.