פונזי והחברה החרדית

בעוונתינו הרבים עם ישראל פסק מלחנך את בניו להזהר על כספו. ורבים נופלים כל יום אצל רמאים ומאבדים כסף רב, לא עלינו. לפיכך חשבנו לפרסם בהקהילה משהו על הונאת פונזי שנתפרסם לאחרונה.

התפרסם היום ה-10 לנובמבר למניינם שהנוכל שהצליח לעקוץ את וורן באפט נשלח לכלא בארצות הברית. אפילו הצליחו לעקוץ את אחד מעשירי תבל.

הנוכל ג'ף קרפוף משך משקיעים להשקיע בחברה שלו שייצרה גרנטורים סולאריים ניידים לאירועים שונים כגון קונצרטים ואירועי ספורט וכדומה.

החברה שלו הראתה נתונים שקריים למשקיעים כדי לעודד אותם להשקיע. החברה טענה שיש לה 17 אלף גרנטורים. למעשה היה לה רק כמה גנרטורים. החברה במקום לייצר גנרטורים ולהשכירם או למוכרם, העדיפה לקחת הכסף ולשלם למשקיעים וותיקים ובכך לגרום לאנשים להשקיע את כספם בחברה ועל ידי ההשקעה בעלי החברה יכולים לממן לעצמם חיי יוקרה ולוקסוס עד שהם מכריזים על פשיטת רגל.

ההונאה הזו נקראת "הונאת פונזי" על שמו של צ'ארלס פונזי. יום אחד הוא גילה ש"שובר תשובה בינ"ל" עולה יותר זול באיטליה מאשר בארצות הברית עד כדי רווח של 400 אחוזים. לא היה לו די כסף לנצל את העניין ולהרוויח מהר. פונזי פנה לחבריו וידידיו והציע להם להשקיע אצלו כשהציע להם רווח של 50 אחוז תוך 45 יום. אנשים רבים החלו להשקיע אצלו כשהם משקיעים את הרווחים שוב יחד עם הקרן. המיזם לבסוף לא ייצר את הרווחים המצופים עקב עלויות גבוהות של קניית כמות שוברים כה גדולה.

פונזי לא רצה לאבד את העסק שלו ורצה להמשיך להרוויח ולחיות חיי פאר. לפיכך הוא החל לשלם למשקיעים רווח מכספי הקרן של ההפקדות עד שהעניין נתגלה והעסק התמוטט והוא נשלח לכלא. 17 אלף איש הפסידו את כספם אצלו.

מני אז ההונאה של תשלום רווח למשקיעים מכספי משקיעים אחרים נקראית הונאת פונזי.

חרדים רבים הנמצאים בכולל מתפתים להאמין למי שיש לו רכב יקר שהוא עשיר. ואז כשהוא אומר שהוא מתפרנס מהשקעות הם מאמינים לו שהוא באמת מרוויח שהרי הוא חי ברמת חיים גבוה. וכל כמה שנים שומעים על הונאת פונזי חרדית כזו והציבור נופל שוב ושוב.

ולמעשה אותם בני תורה הנופלים בהונאות הללו לא מודעים שיש להם חולשה. הם היו שקועים בלימוד ולא למדו כיצד להונות ברוך ה'. וכן בזמן הלימוד לא היה להם פנאי להקשיב לנייעס על מי נפל קרבן להונאה ובכך הם בטוחים שאין הונאות. וכן ואם האיש חי ברמת חיים גבוהה ומשלם למשקיעים שלו תשואה יפה שהוא בהכרח מרוויח וזה עסק טוב.

למעשה גילו בנושא אפקט המתאר נטיה נפשית מסוימת בטבע האדם. "אפקט דאנינג-קרוגר" הקרוי על שם החוקרים שחקרו ומצאו שאנשים בעלי בורות חושבים שהם יודעים כל מה שצריך. בעוד שאנשים בעלי יידע חוששים שהם לא יודעים מספיק.

תופעה של אדם מאמין הבטוח שאיש העסקים החרדי מולו הוא אדם ירא שמים ולא ינסה להונות אותו, היא תופעה טבעית. ברם נאמר כבדהו וחשדהו – עלינו ללמוד מן ההגמרא שיש אנשים הנראים משלנו הזוממים לנצל אותנו למען כספנו בניגוד להלכה והחוק.

4 מחשבות על “פונזי והחברה החרדית

  1. קמיליה

    כתבת: " … אדם מאמין הבטוח שאיש העסקים החרדי מולו הוא אדם ירא שמים ולא ינסה להונות אותו, היא תופעה טבעית. ברם נאמר כבדהו וחשדהו – עלינו ללמוד … שיש אנשים הנראים משלנו הזוממים לנצל אותנו למען כספנו …"
    ———————–

    מחקרים בקרימנולוגיה מצאו שרובם המכריע של הנוכלים והרמאים לא רק שאינם נרתעים מהונאת הדומים להם ביותר / מגזל גם של בני קבוצתם האתנית והדתית – אלא שהם יתמחו בהונאת דווקא אלו שמוגדרים על ידם כ "אנשי שלומנו" / "משלנו".
    כנראה קל יותר לנוכל להצליח להונות את אלו שהוא מכיר היטב את כל הניואנסים הדקיקים ביותר שלהם.
    כנראה גם תחושת הזהירות של הקורבנות הפטנציאלים חזקה יותר מול אלו שהם חוווים כ"זרים", מאשר מול מי שהם תופסים כ"משלנו".

    רוב הקורבנות של היהודי הנוכל ברני מיידוף, לדוגמא, היו יהודים וארגונים יהודים.

    Liked by 1 person

  2. arikbenedek

    קראתי וצחקתי. עכשיו ברור מדוע הנשים הן המפרנסות, ומדוע ישיבע בוכער חייב, פשוט חייב להתיעץ עם בת זוגו, שהרי בלעדיה הוא אבק פורח. בכלל עדיף לו, כמו צדיקים נסתרים להיעלם בחדרי הישיבה, ורק להגיע לביתו לצורך הזרעת אשתו. השאר עליה. כך יהיה לו שקט בחיים.

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.