ועשו בגדי אהרן לקדשו – עניין חשיבות המלבוש | פרשת תצוה

אחד מהמתקרבים לרבי שליט"א שהה במדינת הים פרנקרייך. ופנה לרבי לבקש דבר תורה לשבת. ונזף בו הרבי שאינו יודע לומר דבר תורה לבד – נעבעך! ושלח לו הרבי דבר תורה. והנה הוא להלן.

ואתה תדבר אל כל חכמי לב אשר מלאתיו רוח חכמה ועשו את בגדי אהרן לקדשו לכהנו לי – שמות כח ג.

נשאלת השאלה כיצד בגדים יכולים להפוך את האדם לקדוש?

מצינו שהאדם מקדש, האישה מתקדשת, האדם נהיה נזיר ואולי מקדש עצמו, קידשו את הלוויים וגם הכוהנים. אולם לא מצינו שבגדים מקדשים האדם.

ואולי יש שיגידו שהכוונה להכין הבגדים למתי שאהרן יתקדש. אך שמא אפשר לבאר בעניין אחר.

מצינו שכתוב: קדש לי כל בכור פטר, כל רחם, בבני ישראל, באדם ובבהמה – לי הוא – שמות יג ב.

וכאן נשאלת השאלה הרי לא צריך לקדש את הבכור, הוא נולד קדוש – אלא פשוט שהכוונה לא לקחת מה' את הבכורים – לנהוג בבכורים כקדושים ולא לחללם. ודיוק לדבר מזה שכתוב: לי הוא.

כך גם פה לגבי בגדי אהרן אפשר להבין שצריך שיהיו לו בגדים חשובים -בגדי אהרן, כדי שהוא יתקדש – בשביל שהוא יקבל יחס קדוש.

הנה אתה בצרפת מדינת האופנה. וצריך להבין שהקב"ה לא ברא בגדים סתם, וצריך לחפש ולכוון ללבוש בגדים מזה קלי ואנוהו וכן שהאדם הוא צלם אלוה ממעל. ויעשו לאדם היהודי המאמין קדושה שיראו הנה יהודי נאה המאמין בה', הנה אדוק נאה, הנה איש של ה' המקודש לה' כמו אהרן. לה' יש מאמינים טובים מוצלחים הדואגים לכבד את צלם האלוקים שברא ה'.

ודבר זה אתי שפיר עם תוספות שמסביר שקדושה זה ייחוד – קידושין דף ב עמוד ב. כלומר באמצעות הבגדים אהרן הכהן מתייחד משאר עם ישראל שלא זכה לכהן.

והקב"ה ציווה זאת בשבילנו בני התמותה ההדיוטות שבכך יהיה לנו קל יותר להכיר בקדושתו של אהרן.

ודבר זה מלמד יסוד חשוב עד מאוד ומחייב אותנו לא לזלזל במלבושים ולהיראות שלוך ומוזנח- צריכים אנו להבין שלבגדים תפקיד חשוב בבריאה. וזה מראה גם את חשיבות להלך עם בני האדם בדרכי נועם ולהסתדר עמם שהרי הבגדים עוזרים לבני האדם להבין קדושה ולכבד הבריות ככתוב: כי הא דרבי יוחנן קרי ליה למאניה (בגדים בארמית) מכבדותי – שבת קיג עמוד ב. וקרא כך לפי שמכבדים את האדם.

3 מחשבות על “ועשו בגדי אהרן לקדשו – עניין חשיבות המלבוש | פרשת תצוה

  1. arikbenedekchaviv

    הרגת אותי מצחוק, באמת ובתמים.
    כשאני רואה את בגדי החסידים עם השועלים המתים על ראשם, גרביים לבנים עד ברכם, וכרסם הולכת לפניהם…
    אבל, ישנו סיפור שקודם את הרעבע שלך, שכתב או הנרי אני חושב, גוי אמריקאנער ובו תיאר איך פושע מדופלם הפך לשומר חוק בגלל שהתחפש לשוטר, כלומר – המדים חייבוהו.
    כך או אחרת, הבגדים הינם המסכה הראשונה שאדם פוגש בזולתו, למעט פני זולתו, ואכן רצוי שיהא הזולת או האשה נקיים, בגדים לא מרושלים או קרועים כאלה שמשדרים "כבוד עצמי" והכרה ב"ערך עצמי."

    Liked by 1 person

      1. arikbenedekchaviv

        הסיפור החסידי על העני או הצדיק או לא יודע מה שעשה"מבחן" לגביר – הופיע פעם בלבוש עני ופעם בלבוש גביר. נדמה לי הרעבע שלך קצת החמיץ את הענין הזה, ישנם שאפילו מקלחת לא תהא זמינה להם, לא כל שכן בגדים נקיים.
        אז לא או הנרי, אלא הנרי צרפתי אחד – https://gracetogether.yolasite.com/clothes-make-the-man-short-story.php

        אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.