סוגי חרדים מודרנים – כתבינו לענייני תרבות וחילונים

כתבינו לענייני תרבות וכתבינו לענייני חילונים חשבו שחשוב באופן עקרוני לדבר על שני סוגי יהודים שיש בקרב המגזר הנקרא חרדי מודרני.

הנושא מסביר את התרבות החרדית של חברי הקבוצה הנקראים חרדים. וכן מסביר חילונים חדשים שהם שומרי מצוות חרדים לשעבר.

ואכן פעמים רבות חילונים חדשים טרנס חרדים התחילו כחרדים מודרנים פרו חילונים ואז המשיכו להיות כגויים – פשוט נהיו חילונים, לא עלינו.

יש להבחין שאין אחדות כל כך בין שני תתי המגזרים הללו. וכן יש להבינם, לנתחם ולפעול באופן שונה עמהם.

חשוב להגיד שיש שתי קטגוריות חשובות בנוגע למגזר החרדי מודרני. ואני מדבר על חרדים מודרנים ולא על כל מי שבמקרה עובד שעדיין לא חש עצמו מודרני כגון הובלות האברך…

והחלוקה שלנו היא כזאת:

  1. פרו חרדי.
  2. אנטי חרדי.

האנטי חרדי מזוהה במחשבתו כבר עם ההמון החילוני, הוא תומך בניתוחי מין, בטרנסיות של קטינים, בזכויות מיוחדות להומואים ולנשים, בפריבילגיות למחבלים ערבים על חשבון יהודים בשם זכויות אדם. ועוד ועוד על זה הדרך.

הפרו חרדי, נמצא יותר קרוב למסורת ולא מתבייש בזהותו. הוא מבין שהוא מגיע וצמח מן העבר וחש אליו חיבור והוא גם מקיים יותר מצוות ומחובר יותר ללימוד התורה וכדומה. הוא מבין שאם הוא שונא את שורשיו, הוא בעצם שונא את עצמו ושעץ לא יכול להתקיים בלי שורשיו. הוא כבר מבין שאכן להומואים מגיע זכויות מסוימות כמו לאדם רגיל, פשוט כי אנו חלשים או כי יש לו רחמנות ולא בגלל שההומו צודק.

וכן הוא נגד פריבלגיות להומוסקסואלים ושהמדינה לא חייבת לתת לו זכויות של מיעוט, אלא מספיק זכויות לפרט.

ויש דברים שהפרו חרדי מלקט – פעם כמו חרדים, פעם כמו ימנים ופעם כמו שמאלנים. הוא טיפה יותר קשה להבנה כי הוא לא מוכר כסטראוטיפ, אולם הוא מעניין יותר. הוא חושב לעצמו ולא ממיר עצמו לנאורות החילונית.

הדבר הזה גם מסביר גם דברים בהקשר לקורונה. כשלאחרונה אחרי שנה של קורונה בעולם נזכרו כמה חבר'ה להביע גינוי במקהלה על דברים שהתרחשו בחברה החרדית, כשהצד השווה הוא שהם מרגישים שהם אינם חלק ולכן כבר לא חשים צורך להסביר ולהבין. הם בחוץ.

וזה עצוב, הרי מי הם? הם עדיין לא חילונים והם לא דתיים לאומיים לא בתפישה ולא סוציולוגית. הם עץ מנותק משורשיו ופירות ביאושים של המגזר שלנו שלא השכיל לחנך אותם כראוי מסיבות שונות.

10 מחשבות על “סוגי חרדים מודרנים – כתבינו לענייני תרבות וחילונים

        1. lavlarhakehila לבלר הקהילה

          אכן לא הכי נעים. אך יש מאבק מסוים בין תתי המגזרים הללו. הפרו חילוני בדרך כלל מתנשא על כך שהוא נאור ומתקדם ובז לפרו חרדי ואומר שהוא לא נורמלי, פרימיטיבי חשוך וכדומה. אז להגיד פרי ביאושים דתי, זה לא כזה בעייתי אלא רצון להגיש שיש בעיה בחינוך החרדי שיצר הפרי הזה

          אהבתי

  1. Cateded Ur

    עצוב לי לקרוא שאתה מקטרג ככה אנשים לפי שבלונות במקום להסתכל על מי הם כאדם פרטי וחושב. העולם הרבה יותר עמוק מפרו-חרדי, אנטי-חרדי, חילוני וגוי. נדמה לי שאם אדם אחר היה מדבר ככה על "יהודים" כמקשה אחת ומותח ביקורת מתוך סטראוטיפים גמורים, זו היתה נחשבת אנטישמיות.

    אהבתי

  2. Cateded Ur

    מסכימה. העניין הוא שאני בכללי לא אוהבת את הייחוס הזה לקבוצה מסויימת. הרי כל חרדי הוא גם אדם, ישראלי, יהודי, אמא\אבא, תלמיד, מורה\מתכנת\סופר, אח, חבר. מי אנחנו שנתייג אדם כשייך לקבוצה מסויימת בזמן שהוא הוא, בדיוק כמו שהוא רוצה להגדיר או שלא להגדיר את עצמו?

    Liked by 1 person

    1. lavlarhakehila לבלר הקהילה

      אני מבין שאת לא אוהבת ייחוס לקבוצה מסוימת. אולם אנו בני אדם. כונני אדם אנו מחלקים דברים לקבוצות, כמו קבוצות מחוסנים, מחלימי קורונה ולא חולים ולא מחוסנים ועוד.

      הכותב מדבר על קבוצה הוא לא אמר למישהו במאמר הזה לאיזו קבוצה הוא שייך.

      ואגב אם מישהו מדבר עברית אז הוא משתייך לקבוצת דוברי העברית.

      ואגב לא כל חרדי חש ישראלי אולי אפילו הרוב לא חש כך – אם כך אז אולי בטעות תייגת אותו לקבוצה שהוא לא חש חלק ממנה.

      ברם את בוודאי צודקת, מבחינתך רוב החרדים ישראלים. שהרי יש להם אזרחות והם דוברי השפה וכדומה.

      וההקשר הזה אוסיף שהרעיון של חלוקה לקבוצות הוא לפי מובחנות, צריך שמישהו אחר יזהה משהו בשני ונסה להגדיר זאת. אחרת אין פה קבוצה מזוהה.

      אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.