מהדרין מן המהדרין – פשט נאה לחנוכה

הרבי דרש בחנוכה דברי תורה נפלאים בעניין מהדרין מן המהדרין, והגבאין היו עסוקין ולא הצליחו להעלות החידושים עד עכשיו. ואם לא עכשיו אימתי, ואנו מעלין זאת כאן לשמחת הציבור שתמיד רוצה ושמח ללמוד פשטים נאים ונפלאים.

"תנו רבנן: מצות חנוכה נר איש וביתו והמהדרין נר לכל אחד ואחד. והמהדרין מן המהדרין, ב"ש אומרים: יום ראשון מדליק שמנה מכאן ואילך פוחת והולך; וב"ה אומרים יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך." (שבת כא ב).

ונשאלת השאלה מדוע החג היחיד שיש בו הלכה של מהדרין מן המהדרין זה חנוכה? מה מייחד את חג החנוכה שבו רשום בהלכה מהדרין מן המהדרין?

ויש לדבר ב' פשטים:

א. נס פח השמן – שטומאה הותרה בציבור וחיפשו דווקא טהור. כלומר, הנס היה שחז"ל הבינו בזמן בית חשמונאי שצריך לחנוך את בית המקדש כמו שצריך בטהרה. ואולי לא היו מבטלים הדלקת המנורה, אבל עשו מאמץ גדול וחיפשו ומצאו רק פח שמן אחד וזה הספיק לשמונה ימים עד שהכינו שמן טהור חדש. ויש לעיין מדוע הותרה טומאה בציבור כשהיה לבסוף שמן טהור ליום אחד. ואולי אפשר לומר שהם פסקו שטומאה הותרה בציבור בזמן מלחמה. אולם הקב"ה האיר לעם ישראל פנים והשמן דלק לח' ימים. וכן אפשר לומר שבאמת הם פסקו דחויה, וטומאה הותרה בציבור לעניין הדלקה רק מהיום השני והיה נס לח' ימים.

וזה מראה שאם הנס היה על מהדרין, אז תיקנו הלכות הדלקה מהדרין מן המהדרין זכר לנס. ויש כאן מוסר השכל גדול, שגם אם קשה צריך לנסות עוד והקב"ה נותן ישועות או פותח העיניים ואנו מגלים שהקב"ה דאג לנו כבר בשעתו ורק כעת שמנו לב. ולכן חוגגים שמונה ימים גם על גילוי פח השמן הטהור שהיה קיים ולא נוצר בנס.

ב. ועוד יש לומר, שבמלחמה על התרבות היהודית מול התרבות הגויית היוונית צריך תשובה של מאבק על ידי תרבות תורנית, לא רק המינימום של ההלכה. בקולטורא קאמפף עושים המקסימום, כמו שאדם רוצה לקרוא את הספר הטוב ביותר בתרבות שלו, אזי אנו עושים המצווה החזקה ביותר בתרבות שלנו. אנו מגבירים את האש הרוחנית שלנו על ידי כמה מדרגות של מצווה.

ורואים מכאן את חשיבות התרבות היהודית בעם ישראל. ודבר זה הוא מצווה להציל את ציפור הנפש של עם ישראל.

ופעמים יש אנשים שהם שומרים ההלכה כמו שצריך אבל ציפור הנפש שלהם כבר התייוונה ואז בניהם יוצאים לתרבות רעה וכדומה. והם צריכים ללמוד שפה ושם יש להחמיר כדי להרוויח החיבור הפרטי של האדם לתורת ה'. ואם אדם עושה רק מה שחייב, יכול חלילה לחוש משועבד. וכשעושה יותר הוא כמו אינו מצווה ועושה והרבה יותר מחובר לתורה.

ואולי לכן גם חייבו גדר לכל הפחות בהלכה זו שיהיה מצווה ועושה, שיהיה הצער של חיוב המצווה – מים גנובים ימתקו. ומאידך גיסא נתנו אפשרות לעשות יותר מן לכל הפחות שיהיה אינו מצווה ועושה. וכך האדם מקיים בחדא מחתא בהדלקת נירות המנורה בחנוכה מצווה ועושה ואינו מצווה ועושה ומקבל יותר שכר, אבל גם יותר מחובר לתורת השם. ודבר זה סוד גדול. (ואולי לכן גם אפשר להבין בקלות מדוע נשים מקיימות נר חנוכה על אף שזה דרבנן דהזמן גרמא גם המהדרין מן המהדרין).

ועניין זה יכול גם להסביר ההבדלים שיש בין הנשים להאנשים בהחיבור לתורה. אצל האשה הרבה מצוות שהן פטורות זה בהתנדבות והן עושות זאת כמו הגוי והעבד. ואצל האנשים זה מחובת המצווה ולכן החיבור של ההתנדבות חלש יותר.

ואולי כך נולדו החומרות ותוספת המצוות. וידוע שכיום הנשים מצד אחד אוהבות התורה יותר מהאנשים על אף שהן לא כל כך יודעות מה כתוב בתורה לעומת האנשים. וכן הן מתנדבות ולא מקפידות ללמוד ההלכה ולקיים כראוי. וזה מובן כי הן מחוברות חזק יותר מן האיש על דרך ההתנדבות.

9 מחשבות על “מהדרין מן המהדרין – פשט נאה לחנוכה

  1. arikbenedek

    האם סאטירע לנו כוין לא דברי הגיון משוללי הגיון.
    כך או אחרת, מצא חן בעיניי – קולטורא קאמפף, שעבור הישראלי החילוני שאינו דובר יידיש או גרמנית, המילה קאמפף, לו למדת בתיכון ישראלי זורק למקום מסוים מאוד.
    הצבע שהקטע נצבע בו.

    Liked by 1 person

    1. GeorgVon1 מאת

      זה דבר תורה רציני בשם הרבי שליט"א.

      היה גם בארץ מלחמת שפות שזה מזכיר לא את מלחמת תרבות קולטורא קאמפף של ביסמארק. מיין קאמפף פחות מרגש אותי אריק. ובפרט שאני דובר אנגלית ואצלנו המילה קמפ נפוצה מאוד

      Liked by 1 person

      1. arikbenedek

        תראה מה זה – איך התרבות שלי, הישראלית שאני חי בה מתפתחת למחוזות אחרים מהעברית שאתה דובר. אגב, אם זה רציני, אישית לא הבנתי את ההגיון, לא מצליח להשלים עם פגיעה בנשים וסימונן כ"חלשות" כ"מתנדבות" – צר לי.

        אהבתי

        1. GeorgVon1 מאת

          אריק, זו עובדה שמעמד האשה במצוות שונה מן מעמד האיש.

          נשים פטורות מהמון מצוות – מצוות עשה שהזמן גרמן

          https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA_%D7%A2%D7%A9%D7%94_%D7%A9%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%9F_%D7%92%D7%A8%D7%9E%D7%9F

          https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C_%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%94_%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%A9%D7%94_%D7%9E%D7%9E%D7%99_%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95_%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%94_%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%A9%D7%94

          דת היא דבר גמיש בתחומים רבים ואתה מוזמן לשוב בתשובה ולשנות מבפני

          אהבתי

            1. GeorgVon1 מאת

              ואגב ברצינות, גיסי אומר שאולי יש לשנוצ המצב ולשלול מנשים את הפטור. כי היום אזרחיות לכל דבר בשונה מפעם

              אהבתי

              1. arikbenedek

                ובכל זאת, פטור בלא כלום, הרי אי אפשר, ואני מסכים לגמרי. הבה נשלולה מנשים חרדיות את כל הפטורים ונשית עליהן חומרותיה של הלכה, כולל בכל בקר – ברוך שלא עשני גבר! הגישה של גיסך מלאת הומור, אבל מכילה כאב רב בתוכה.

                Liked by 1 person

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.