ושללם לבוז – על הניסים של פורים וויתורו של המן הרשע על שלל היהודים

דבר תורה נאה שווה לכל נפש מדברי רבינו שליט"א בחג הפורים תשפ"ד. רבינו שהה בירושלים עיר הקודש הבנויה ודרש דברים נאים ופשוטים ואין אנו רוצים למנוע טוב מבעליו וטרחנו לפרסם העניין שיהיה מעט אור ושמחה ליושבים בציון ולמשתתפים בצער היושבים בציון בארצות נוכריות.

אנו מתפללים בחג הפורים את על הניסים:

עַל (י"ג וְעַל) הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה.

בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוֹז וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים הֵפַרְתָּ אֶת עֲצָתוֹ וְקִלְקַלְתָּ אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ וַהֲשֵׁבוֹתָ-לוֹ גְמוּלוֹ בְרֹאשׁוֹ וְתָלוּ אוֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו עַל הָעֵץ וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נִסִּים וְנִפְלָאוֹת וְנוֹדֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל סֶלָה.

והנה צריך קצת הבנה מדוע אנו חשים צורך להגיד בתפילה ובברכת המזון שהצוררים יבזזו השלל ככתוב ושללם לבוז – הרי בכל מקרה הם רצו להרוג את כולנו, ואם אין אנו קיימים כלל וללא יורשים מה אכפת לנו לגבי הממון?

ומצינו במגילה כתוב לגבי מחשבת המן: וְנִשְׁלוֹחַ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים אֶל־כָּל־מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת־כָּל־הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד־זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים־עָשָׂר הוּא־חֹדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוֹז: (אסתר ג יג).

ורואים כאן רואים שהמן נותן השלל למי שרוצה – ואפשר לשאול מדוע ויתר על השלל?

ולכאורה יש לומר א. כדי לזרז הפורעים לפגוע ביהודים שלא רק שונא חזק יבוא להרוג אלא כל מי שירצה רכוש יבוא לסייע ב. וכן שאולי ידע שלא יצליח לפגוע ביהודים לגמרי או כי חלק יינצלו ג. או חלק לא היו תחת שלטון המלך אחשוורוש – אבל לפגוע בממון של עם ישראל ולהחליש כך את כוח העם הוא יכול. ולפיכך חשוב להמן הרשע להגיע כמה שיכול בפגיעה בעם ישראל.

ולפיכך אנו מודים לה' שמתוך אפילת הגזרה הקשה של שלל לבוז הוא הוציא אותנו לאור הגאולה.

והיה מי שהקשה שהרי נאמר לגבי אחאב הרצחת וגם ירשת? כלומר, רואים מכאן שדרך בני האדם להשתומם ולהתפלץ כשיש עוולה ממונית לאחר רציחה.

ויש לדחות דבריו וכי אין אדם בישראל שאין לו יורשים? ואחאב לא רק הרג הנרצח אלא גם שדד את יורשיו. ועל כן יש כאן חטא על פשע – אבל אם לא היה לנבות היזרעאלי יורשים כלל, אז ממילא זה ממון הפקר ואין כאן חטא על פשע.

יהי רצון שלכל עם ישראל ובפרט ליושבים בארץ הקודש תהיה ישועה במהרה ונאמר אמן.

10 מחשבות על “ושללם לבוז – על הניסים של פורים וויתורו של המן הרשע על שלל היהודים

  1. arikbenedekchaviv

    מעניין איך הרעבע שלך מסביר את אסון 7.10.23 ולא באמצעות האשמת הקורבן.

    הרי ברור שמגילת אסתר לא היתה כי אם אגדה פרסיתצ או אחרת שיוהדה לצרכים פנים-יהודיים.

    הלא ברור שאגדה זו עברה עריכה ושינויי נוסח עד שזכתה להכלל בקודקס היהודי – תנ"ך.

    מכאן – הרי ברור שהצורך להאדיר ולהשגיב ולרומם את שמו של האל היהודי הושמטו כל הפרטים "הלא נעימים". מי מאמין, שמאז שהמן החליט את שהחליט, ההמון רק "חיכה" ולא פגע, אנס, רצח, שדד וחטף ואולי גם המיר דת של רבים וטובים?

    לכן – הפרשנות של הרעבע שלך תלויה בעצם בסיפור מומצא, נטול כל יסודות האמת, מעין היסטורית חלקית ולא משקפת אמת מלאה, מציאות מלאה.

    אשר על כן –

    איך נסביר הרעבע שלך את נס ה- 7.10.23, או אולי כמו רבים אחרים מחכים שיעברו עוד 1000 שנים, והסיפור ייצבע כמו סיפור שמחת תורה?

    אהבתי

    1. GeorgVon1 מאת

      הרבי לא מכיר בהאשמת הקורבן גרידא. הרבי מבין שצריך להתכונן למלחמה בשביל שיהיה שלום. כלומר, צריך להכיר בכך שאנו חיים בעולם לא אידיאלי ויש אנשים שבאים לנצל חולשות. לפיכך האדם צריך להשתדל ולהגן על עצמו.

      Liked by 1 person

              1. arikbenedekchaviv

                המדינה כישות לא יכולה, הבעיה היא אלה שחיים בתוכה, נהנים מתקציביה ולא עושים גבר להגנת אותה ישות. אשר על כן, הצעתי נדידה למקומות שלא יפעילו על החרדים לחץ "נורא" כלכך.

                אהבתי

                1. GeorgVon1 מאת

                  מי קבע שהמדינה כישות לא יכולה – המדינה הרי מפקירה מקומות נרחבים בארץ לפשיעה.

                  והמדינה הפקירה את תושבי העוטף

                  והמדינה מפקירה נשים ערביות מוסלמיות

                  Liked by 1 person

                  1. arikbenedekchaviv

                    יש הבדל עמוק בין העיקרון לבין המימוש. המדינה מפקירה גם את השבויים בעזה, אז.. שים לב להתגברות רמת המחאה והעוצמה שלה. אבל יש הבדל תהומי בסיסי – החרדים בישראל, לא כולם, חיים על חשבון שאר האזרחים מבלי לשלם מסים, עקב עוני רב, מבלי לתרום – צבא, יציאה לעבודה. הפער הזה, במיוחד עכשיו, צורח לשמיים. שים לב למשחקי התקציב, העברת תקציבי ענק למפלגות חרדיות.. מה 'ני יגיד לך, תשועת השם כהרף עין, כפי שכתוב בנעשיות חסידיות.

                    Liked by 1 person

כתיבת תגובה