דברי תורה מאת הרבי שליט"א על פרקי אבות. דברים נאים ביותר.
כתוב בפרקי אבות פרק ד' משנה ט"ו: "והוי זנב לאריות, ואל תהי ראש לשועלים". והפשט שהעולם אומר שעדיף להיות חלק מכת האריות שהם בבחינת תלמידי החכמים – האריות בתורה. כלומר, עדיף להיות הזנב בקצה של תלמידי החכמים שבדור מאשר להיות ראש לשועלים – האנשים הפשוטים יותר שאינם בקיאים בתורה.
ונשאלת השאלה מדוע כתוב אריה ושועל?
וראינו שהעולם אומר שהארי בבחינת התלמיד חכם. ואם כן השועל בבחינת מה?
ועוד יש לעיין שהרי במשלי שועלים הארי הוא מסמל גבורה והשועל חכמה, ואם כן מפני מה לא טוב להיות ראש לשועלים החכמים?
ונראה לי לומר שהשועל מייצג חוכמה של האדם עצמו – האדם הבודד. השועל הוא בבחינת חכמה, וטבע השועל לחיות בדד. אולם הארי חי בקהילה של משפחתו, והוא בבחינת גבורה.
ולא (תמיד) לחכמים לחם, לא תמיד החכם משיג את מה שחפץ. אולם החזק העובד עם קהילה של חזקים ובקהילה גם חוכמת המסורת משתמרת יותר וכך זנב האריות משיג את מה שחפץ וחי חיים טובים יותר מן ראש שועלים שפועל ללא אחדות.
ובדומה לכך ראינו גם בעשה לך רב. שיש בפרקי אבות גם עצות טובות לחיי האדם ולא רק עצות לגבי מצוות. ואנו רואים בפרקי אבות לגבי עשה לך רב. וששם בעצם האדם צריך להיות זנב לאריות ולהצליח. להצליח להסתלק מן הספק ולהצליח בחיים.
לא רואים כאן עניין בשיעבוד האדם לרב. יש כאן המלצה להאדם לעבוד עם האחרים. לא לזלזל בניסיון וביכולת של קבוצת האנשים לסייע האחד לשני.
מי שרוצה לעיין בעוד סוגיות בפרקי אבות, אנו מצרפים בזאת למטה לתועלת הקהל היקר.
והאידנא יש אנשים מוזרים המכנים עצמם חסידים. והם טמאים כמו החסידה שעושה חסד אבל רק עם חברותיה. וחסר להם בערבות ובהרגשת היהדות עם שאר עם ישראל. והם כעין עבדים למלך חברת האנשים שלהם – ומכנים אותו אדמור וזה דומה ל-Add-More בלשון אשכנז של אנגליה. כלומר, שנותנים לו עוד ועוד כסף, כבוד וכוח. אז הם לכאורה זנב לאריה.
ונראה לומר:
א. כתוב זנב לאריות ולא זנב לאריה, כי כשלאדם יש כמה אריות אז הוא יכול לבחור למי להקשיב והוא לא משועבד. הוא יכול לבחור ולהקל על עצמו.
ב. הם שמים זנבות שועל ממש וחלק כעין זנבות שועל על ראשם. וזה מראה עד כמה הם שפלים תחת האדמו"ר שלהם ונראה שהם לא מתביישים להיות זנב לשועלים נגד דברי חז"ל. אנשים עכו"מים ועקומים. ובחב"ד, אגב, הפסיקו עם הזנבות וגם ביטלו את מוסד האדמו"ר.
לפשטים נוספים בפרקי אבות:
י עשה לך רב. וששם בעצם האדם צריך להיות זנב לשועלים ולהצליח
צ"ל זנב לאריות
אהבתיLiked by 1 person
שכוייח. תיקנתי הוספתי דברי צחות חדשים שנולדו אחרי הפרסום הראשוני
אהבתיאהבתי
ודפח"ח (במיוחד מה שכתבת על אותם עבדים לאדוניהם).
אהבתיLiked by 1 person
דברים חשובים ומשום מה הציבור נהי נחמד היום ושוכח להתנגח בהם. וחושב שמצוה לכבדם. וזה למרות ברלנד, גור ושאר מרעין בישין.
אהבתיאהבתי
ושמים זנבות של שועלים על הראש.
כאן חטפתי התקף צחוק בלתי פוסק.
עם זאת, ולא כדי לקנטר – בעולם הספירות של הזוהר הקדוש – החכמה עילאה מהגבורה, נמצאת בצד ימין של כתר, בצד הרחמים והחסד.[השלשה העליונה] הגבורה שייכת לצד שמאל של הספירות, שזה "צד הדין" ולא צד "החסד". [הגבורה גם שייכת לשלשה השנייה/ האמצעית, הגוף].
אהבתיLiked by 1 person
שמחתי שמחה גדולה על כך שצחקת. נהנתי לשמוע. תודה אריק.
מה שאמרת לגבי החוכמה הוא מעניין. ואולי יש ליישב שהחוכמה היא במבחן המעשה.
אהבתיLiked by 1 person